*

Aivoriihi Tavoitteena oppia ja laajentaa näkökulmaa

Tietotekniikka pitkäikäisemmäksi ja hyötykäyttöön opetusta

Olen haaveillut yhteisöllisestä palvelusta, jonka kautta voisi antaa ja saada tietokonevinkkejä. Tieto- ja viestintätekniset apuvälineet ovat nimittäin suureksi iloksi ja avuksi, jos niitä osaa käyttää oikein ja monipuolisesti. Ikäihmisiä, maahanmuuttajia ja muitakin opetettuani olen nähnyt tarvetta esimerkiksi opetusvideoille.

Hahmottelen tässä kirjoituksessa eräänlaista portaalia, joka tarjoaisi neuvoja tietokoneen peruskäyttöön, puhdistukseen ja korjaukseen. Ehkä olisi hyvä sisällyttää mukaan (tai pitää erillisenä sivustona) myös selvityksiä opetusteknologisista välineistä opettajien ja opettajaopiskelijoiden tueksi. Tuttava löysikin opettajanhuoneen, joka vaikuttaisi soveltuvan tähän. Vanha tuttu peda.net voisi myös olla hyvä, mutta se ei taida taipua toivomaani kansalaisjournalismiin. Oikeastaan tätä opetusteknologiapaasausta on hieman liikaa tässä kirjoituksessa, mutta olkoon. Alimpana, viimeisessä väliotsikossa, käsittelen vielä hiukan muita toiminta- ja viestintäkeinoja.

Pyydänkin lukijoilta vihjeitä hyvistä portaaleista ja blogeista, jos ja kun sellaisia sentään on. Painettuihin kirjoihin en muutamaa aloitusopasta lukuunottamatta ole valitettavasti vielä tutustunut. Sellaisiakin kuitenkin lienee.

Minulla on sama tavoite ja toisaalta ongelma kuin seuraavalla blogilla: oppia itse ja auttaa muita, erityisesti senioreita ja maahanmuuttajia, hengästyttävän runsain linkein. Materiaalia on paljon, mutta sitä pitäisi pystyä jäsentelemään järkevämmin. 
http://saaressa.blogspot.fi/2011/11/mita-oppitorilla-on-ikaihmisille.html 

Tietokoneen peruskäyttö

Monet ihmiset eivät osaa käyttää tietokonetta kunnolla ja jopa pelkäävät sitä. Osittain kyse on itseluottamuksen puutteesta tai aiemmin opitun unohtamisesta ja osin vanhasta peikosta, 90-luvun huonojen tietojärjestelmien yleisestä kaatuilusta. Syitä on monia, mutta nykyään ei enää ole juurikaan syytä arastella, sillä nykyiset käyttöjärjestelmät ovat suhteellisen turvallisia ja vakaita, kunhan alkukynnyksen yli pääsee. On tehty monenlaisia tutkimuksia ikäihmisten tietokoneen käytöstä ja uuden teknologian oppimisesta; keskityn tässä suomenkielisiin materiaaleihin, joskin mallia kannattaa ottaa myös muista maista. Englanniksi on arvatenkin paljon tarjolla video-opetusta aloittelijoille, hiirestä ja näppäimistöstä lähtien vaikkapa ikkunoiden käytöstä Windowsilla.

Olen opettanut tietotekniikkaa sekä nuorille että vanhoille. Maahanmuuttajiakin olen kouluaineiden lisäksi neuvonut erinäisissä pc-asioissa. Monet oppilaitokset ja kunnat järjestävät maksullisia tai maksuttomia peruskursseja tietokoneen käytöstä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt itsenäisiä verkkomateriaaleja. Mielestäni valtion, kuntien ja kolmannen sektorin pitäisi yhteistyössä järjestää jonkinlainen palvelu, josta jokainen yksilö ja yhteisö voisi käydä poimimassa sopivia materiaaleja omaan toimintaansa sekä itseopiskelua varten. Tällaisia opetusblogeja ja sivustoja löytyy kyllä Googlella, mutta lopputulos voi olla kehno. Hakusanoilla opetusvideo ikäihmisille löytyi kelpo opinnäytetyö, mutta pitäisi vielä perehtyä korkeakoulujen tutkielmatietokantoihinkin. Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus on julkaissut mm. raportin seniorien tvt-vertaisohjauksesta. Enter ry Helsingissä ja vapaaehtoiskeskus Pysäkki Hämeenlinnassa ovatkin ansiokkaasti opettaneet vanhemmille ikäpolville tietokoneen, kännykän ym. käyttöä, ja vastaavien käytäntöjen tueksi kaikkialla Suomessa tarvittaisiin mielestäni kunnollisesti koottu ja organisoitu portaali eikä kymmeniä erillisiä kuten nyt tilanne näyttää olevan.

Windowsille on laadukkaita opetusvideoita, mutta suomenkielistä selostusta tarvittaisiin enemmän erityisesti aloittelijanäkökulmasta. Olenkin laatimassa opetusvideota mm. hiiren, näppäimistön ja WordPad-ohjelman käyttämisestä. Ruutukaappauksen lisäksi on tarkoitus havainnollistaa maalaa-leikkaa-liitä-toimintoja sekä hiirellä että näppäimistöllä animaatioin. Usein aloittelijat pitävät hiiren käyttöä helpompana kuin pikanäppäimiä, mutta ikäihmisillä saattaa olla jopa päinvastoin, koska käsien vapina ei haittaa näppäimistöllä niin paljon kuin hiirellä. Paitsi ikäihmisille näistä atk-videoista olisi varmasti hyötyä myös maahanmuuttajille suomen opiskelussa.

Olen laatinut kotisivuilleni erilaisia atk-oppimateriaaleja lähinnä ikäihmisten tai aloittelijoiden näkökulmasta. Pidän myös oppimispäiväkirjaa pätevöityessäni tietotekniikan aineenopettajaksi. Molemmat sivustot ovat keskeneräisiä eivätkä valmiinakaan soveltuisi riittävän monipuolisiksi oppimisalustoiksi.

Nykyisin on saatavilla monenlaisia kosketusnäytöllisiä seniori-pc-laitteita ja helppokäyttötietokoneita - abc-näppäimistön tai tavallisen kirjoituskone-qwerty-mallin kera. Ks. myös tamperelaistutkimus seniori-pc-pilotista. Itse kuitenkin keskityn tavallisiin, vanhempiin läppäreihin ja pöytäkoneisiin, koska niitä on yleensä yksinkertaisempi ja halvempi hankkia vaikkapa sukulaisilta. Uusinta Windows 8 -käyttöjärjestelmää en ole edes kokeillut vielä.

Ilahduttavasti nykyään eri kouluissakin on Junnut jeesaa -tyyppisiä projekteja. Hiljattain Yle uutisoi itäsuomalaisista lukiolaisista, jotka järjestivät vanhainkodissa atk-opetusta. Samantyyppistä itsekin ehdottelin huhtikuussa. Sitralle on esitetty mielenkiintoisia hankeideoita, myös tällaista Ankkalampi-sivustoa suomen kielen oppimista tukemaan. Ehdotin maahanmuuttajia ja ikäihmisiä toistensa opettajiksi kesäkuussa. Enpä tosin silloin tiennyt, että juhlarahastolla oli ollut vastaava hanke jo vuosia aiemmin. Ehtisinkin tätä ideaani vielä ehdottaa Sitralle. EU:n rahoittamassa VIRTU-projektissa on tuotu vanhuksille hyvinvointipalveluja etänä mm. Naantaliin ja Ahvenanmaalle. Kyllähän tätä hommelia tosiaan riittää - ei perässä pysy. Onneksi on netti, lol. 

Näihinkin tutkimuksiin ja kaikenmaailman projekteihin olisi hyvä perehtyä, jos olisi paremmin aikaa, ja kenties onkin jo valtakunnallisia hankkeita, mutta kuten totesin, en itse ole vielä törmännyt sopivaan palveluun, johon voisin itsekin sisällöntuottajana ja opettajana osallistua. On toki tarjolla laadukkaita maksullisia kursseja, mutta itse tahtoisin monipuolisen ja helppokäyttöisen mahdollisuuden antaa ja saada ilmaiseksi opetusmateriaaleja Internetin (tai vaikkapa aloitus-cd-levyn) kautta. Kuitenkin tällaisen sivuston järjestäminen luultavasti vaatisi laajempaa koordinaatiota ja oikeata työntekijää, ellei jo löydy sopivaa suomalaista blogialustaa ja muutamaa vapaaehtoista, joilla on aikaa ja kokemusta. US-blogissaan Henry Björklid on jo mukavia hahmotellutkin, mutta asiat eivät ole ehtineet vielä edetä kovin paljon. Kunhan olisi hyvin suunniteltu alusta, niin kuka tahansa voisi helposti tuottaa sinne lisää opetusta sopiviin kategorioihin. Enpä ole vielä tutustunut, voisiko WIkipedia sisarprojekteineen soveltua tällaiseen.

 

Tietokoneen huoltaminen

Taannoin Facebook-seinälläni käytiin keskustelua tietotekniikan kestävyydestä ja mm. lyijyttömän tinan ongelmista. Usein suosittelenkin ihmisiä alentamaan tietokoneensa jännitettä ja kellotaajuutta, jotta se ei kuumenisi niin paljon. Samoin muistia kannattaa säästää ottamalla tarpeettomia palveluja pois käytöstä. Näin voidaan lisätä tietokoneen elinikää ja käyttömukavuutta.

Jos osat (lähinnä näytönohjain ja prosessori) eivät hajoile niin nopeasti pölyn ja huonon ilmankierron takia ja jos osataan ohjelmallinen optimointi, ei tarvita niin usein kaupasta uutta. Kansantalouskin epäsuorasti vahvistuisi, kun ei ostettaisi tuontitavaroita vaan hankittaisiin käyttö-, korjaus- ja opetuspalveluita kotimaisilta pienyrittäjiltä tai naapureilta ja vapaaehtoisilta. Vanhakin kone voi toimia mainiosti Linux-käyttöjärjestelmällä, mutta se on jo toinen juttu. Monien eläkeläisten kyllä tiedänkin käyttävän ilmaista käyttöjärjestelmää oikein hyvin.

Ehdottamassani tietotekniikan opetus- ja opiskelupalvelussa olisi siis runsaasti myös tällaisia neuvoja. Tulossa kotisivulleni on video läppärin puhdistamisesta. Monet muut ovat tehneet mainioita opastusvideoita esimerkiksi pöytäkoneen puhdistuksesta - enpä vielä pari kuukautta sitten tiennytkään, että suomeksikin on Youtubessa näin paljon materiaalia. Parhaat voisi poimia avainsanoin varusteltuina palveluun. Englanniksihan niitä riittää, ja tekstityksiä voisi laatia.

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä

TVT-asioita pohditaan ja esitellään ansiokkaasti monella foorumilla. Esimerkiksi eräs rehtori on kirjoittanut aiheesta. On kuitenkin haastavaa löytää suuresta massasta sopivaa materiaalia koulutusta ja itseopiskelua varten. OPH:n julkaisujen lisäksi melkein millä tahansa hakusanoilla löytyy mielenkiintoisia raportteja tai muuta lisätietoa, vaikkapa ipadit opetuksessa. Kurssilla, jota paraikaa käyn, esiteltiin muutamia tutkimuksia. Seuraavassa muita sekalaisia linkkejä.

●      Kansalaisopistonäkökulma sosiaalisesta mediasta

●      Uutinen: Sosiaalisesta mediasta pääaine korkeakoulussa (Etelä-Carolinassa)

●      Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto

●      Laaja linkkipankki: Avoimet verkostot oppimiseen

●      Wikikirja Osaamo ja Avoin oppikirja

●      Ilmaisia opetusvideoita (vrt. Khan Academy): http://opetus.tv/

●      Polar Heroes -seikkailupeli motivoi oppimaan

●      Opetusteknologiasta ja mediakasvatuksesta esim. Opettaja-lehti 40/2012 ja 43/2012

●      Koulutuspsykologin kokoama Youtube-luentosarja tekijänoikeuksista

●      http://twitter.com/eOppimiskeskus

●      Oppimispelit ja virtuaaliset oppimisympäristöt Facebook-ryhmässä ja Verkkoveräjässä

●      Muuta Facebookissa: TVT opetuksessa - MAOL eKerho - S2-opettajat  - Lukion opinto-ohjauksen vuorovaikutteinen kirja

 

Kosketustauluista

 

On tehty monia tieteellisiä tutkimuksia. Erään mukaan älytaulun käyttö aktivoi oppilaita osallistumaan paremmin tunnilla tehtäviin harjoituksiin kuin jos älytaulua ei olisi - tulokset puhuivat älytaulun puolesta (kunhan opetus suunnitellaan ja toteutetaan huolellisesti). Kannattanee perehtyä myös koontitutkimuksiin aiheesta, samoin kansalliseen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmaan.

Eräässä TAMKin opinnäytetyössä on asiaa mm. smarttien historiasta ja teknologisista yksityiskohdista sekä opetuskäytön plussista ja miinuksista. Aktiivitauluilla on kaksi suurta ja useita pieniä valmistajia:

●      SMART Technologies: SmartBoard (ohjelmisto: Smart Notebook)

●      Promethean: ActivBoard (ohjelmisto: ActivInspire)

●      Lisätietoa OPH:lta

Kommentteja smartboardista ja taulujen nimityksistä: kosketustaulu on neutraali suositus.

Suomenkielinen mainosvideo Promethean-tauluista

SmartBoard-esittely ja muuta (suomenkielinen Smart Board -sivusto KouluOn)

Jotkut esitelmöitsijät käyttävät paljon käsiään, jolloin aktiivitaulu voi tehdä tahattomia toimenpiteitä. Tässä kannattaa huomata, että Promethean toimii vain erityisellä kosketuskynällä, kun taas Smart Board vaihtaa kalvoa pienestä hipaisustakin.  Kynätaulu on muutenkin tarkempi.

Jyväskylän yliopiston Confluence Wikissä on mm. tietotekniikan aineenopettajankoulutuksen wiki täynnä vapaita oppimateriaaleja. Luokanopettajaopiskelijoiden atk-kurssilla on koulutusta myös älytauluista; tietotekniikan opettajaopiskelijat vetävät sitä. Monina vuosina on lisäksi ollut mm. ylli-yhteistyötä fy-ke-opettajaopiskelijoiden kanssa. Vastaavasti suomen ja tietotekniikan opettajaopiskelijat ovat opettajankoulutuksessa tehneet yhteisprojekteja.

Lopuksi vielä pari jyväskyläläisgradua: Aktiivitaulujen käytön tuki ja Millaisia TVT-taitoja on valmistuvilla aineenopettajilla?

Tutkimuksia, pelejä ja muuta mielenkiintoista englanniksi

http://www.oswego.org/ocsd-web/games/mathmagician/cathymath.html

Adjektiiveja (ml englannin ääntäminen) ja gravitaation arviointia (kerto/jako/kulma) :
http://pbskids.org/whiteboard/

Opastusta Smart Boardin käyttöön, mm. lajittelu- ja kielioppiharjoituksia.
http://www.schooltube.com/video/ceadc2451b514f339d9d/SMART-Notebook-Tutorial
Tästä näkyy, että kyllä kosketustaulu ainakin perinteiset piirtoheitinkalvot ja tussitaulut hyvin korvaa, ja saahan taulutekstit tallennettuakin kätevästi.

Microsoftin visio 2018
http://www.intechopen.com/search?q=education
Ilmaisia verkkokursseja:
https://www.coursera.org/ 
https://www.edx.org/courses
http://www.udacity.com/courses

 

 

Yhdistystoiminta, IRC ja S2-opetus

Tämä on hieman aiheen vierestä, mutta mainitsen lyhyesti yhteiskirjoitusalustat, esimerkiksi http://muistio.tieke.fi/, joka sopii vaikkapa uuden idean nopeaan luonnosteluun monen ihmisen kesken ilman sekavia sähköpostiviestejä. Yhdistyksillä on tietoverkkojen uudella aikakaudella hyviä mahdollisuuksia huolehtia asiakirjoistaan myös pilvipalveluilla, esimerkiksi Google Drive, Microsoft SkyDrive ja DropBox.

Nopeampaan jutusteluun ja tarkkaankin reaaliaikaiseen argumentointiin sopii irkki, josta kirjoitin aikoinani kömpelöitä ohjeita. Tuli taannoin lisäksi mieleen, että se sopii myös suomen kielen harjoitteluun. Maahanmuuttajien eräs suuri hankaluus on tekstin tuottaminen, ja irkki voisi olla sopivan matala kynnys lyhyiden tai pitkien ajatusten esittämiseen. Olen pari kertaa sitä sillä tavalla kokeillutkin mutta kunnon tuloksia ei vielä ole. Tervetuloa vaikka näiden irc-ohjeiden avulla keskustelemaan tämän blogin aiheista nimettömästi tai nimen kanssa ircnetin kanavalle #opettaja!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Joudun tässä vastailemaan pätkissä, koska asiaa on todella paljon.

Aku Talikka kirjoitti:
"Mielestäni valtion, kuntien ja kolmannen sektorin pitäisi yhteistyössä järjestää jonkinlainen palvelu, josta jokainen yksilö ja yhteisö voisi käydä poimimassa sopivia materiaaleja omaan toimintaansa sekä itseopiskelua varten."
_______________________________

Minua itseäni on ihmetyttänyt se, että Opetushallitus ei ole tiedostanut kysymystä. Aina puhutaan kilpailukyvystä, mutta ei tunnuta ottavan huomioon, että Suomi tulee aina takamatkan päästä, koska kielialue on suhteellisen pieni.
Pitäisi tuottaa kaikkea opetusta kansalaisia varten ja nimenomaan heidän omalla kielellä - suomeksi.
Päästäisiin edes joskus melkein samalle viivalle valtakieliä käyttävien maiden kanssa.

Tämän rinnalle voitaisiin kehittää englanninkielen opetusta/'tulkkausta' lähtökohtana tietokoneohjelmat, koska toki on niinkin, että kaikki uusimmat ohjelmat ovat käytettävissä vain englanniksi.

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Aku kirjoitti:
"On toki tarjolla laadukkaita maksullisia kursseja, mutta itse tahtoisin monipuolisen ja helppokäyttöisen mahdollisuuden antaa ja saada ilmaiseksi opetusmateriaaleja Internetin (tai vaikkapa aloitus-cd-levyn) kautta. Kuitenkin tällaisen sivuston järjestäminen luultavasti vaatisi laajempaa koordinaatiota ja oikeata työntekijää, ellei jo löydy sopivaa suomalaista blogialustaa ja muutamaa vapaaehtoista, joilla on aikaa ja kokemusta."
________________________________________

Ilmaiset opetusmateriaalit ovat A ja O tässä asiassa. Kaupallisissa on se huono puoli, ettei laadusta ja sopivuudesta ole taetta. Ainoa mikä tiedetään etukäteen on, että joku haluaa rahaa. Usein nähty teksti: "Tämä teos sopii niin aloittelijalle kuin myös asiantuntikalle" on jo vitsi, mutta sitä näkee vieläkin. Yleensä aloittelija jumahtaa viimeistään sivulla viisi.

Ilmaisessa on se hyvä puoli, jos se on tehty ryhmätyönä, että kun jossakin on jokin heikko kohta, voivat muut tulla mukaan ja laventaa tätä mahdollisesti oppimiskäyrässä liian jyrkkää vaihetta.

Kiitos Aku, että huomioit KIPPO-projektin. Mielestäni sen aloittaminen olisi ensisijaisen tärkeää, mutta minulla menee kaikki aika Ankkalampi-projektissa.
Toivon, että joku ryhmä ottaisi KIPPO-projektin hanskaansa.

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Muutama ajatus:
- Toivon, että Sinulla Aku olisi aikaa tutkia tätä portaaliasiaa ja kirjoittelisit asiasta eri yhteisöille, joiden linkkejä tässä annoit. Jos jokainen projekti ja osaprojekti löytyy samasta portaalista, "markkinoi" kaikki projektit toisiaan => kun kansalainen löytää yhden, hän löytää samalla muut.
- Suuren portaalin saaminen yhdelle serverille/hajkautetuille servereille maksaa jotakin, koska pitää huomioida suuria liikennemääriä, mutta siihen löytyy kuitenkin ratkaisu.

Kysymys:
Kun teet videoita, mitä ohjelmaa käytät?

Henry

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

Tietotekniikan opettamista hankaloittaa ihan älyttömästi se, että alan asiantuntijat eivät osaa puhua niin että aloittelija tajuaisi siitä jotain. Itse aloitin tietotekniikan opinnot yliopistossa suurinpiirtein ummikkona, ja kommunikointiongelmat olivat sitä luokkaa että opettajat eivät voineet auttaa minua juuri ollenkaan - oli kuin sokeaa opetettaisiin lukemaan. Sama homma jos yrittää hakea netistä apua: löytyy pelkkää slangia.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Jopa oppikirjat ovat sitä luokkaa ummikoille.

Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Opetusvideoita olen tehnyt Adobe Premiere Pro CS6 -ohjelmalla, josta saa kuukauden ilmaisen kokeiluversion. Todennäköisesti siirryn ilmaisiin vaihtoehtoihin myöhemmin.

Minusta on kyllä kaupoissa oikein hyviä oppaita aloittelijoille, esimerkiksi Docendon Windows 7 -opas. En kuitenkaan ole muuhun tarjontaan juurikaan perehtynyt, joten en osaa yleisiä ajatuksia antaa.

Käsittääkseni kansalaisopistojen kursseilla lähdetään liikkelle kyllä ummikonkin ymmärtämillä sanoilla ja analogioilla, samoin kuin vapaaehtoisvoimin järjestetyillä kursseilla, joita olen ollut mukana vetämässä.

Aivan Henry, pitää ruveta kyselemään muilta tahoilta näitä asioita, kuten kehotit. Minä otan mielelläni Kippo-hommelin työn alle, joskin varmaan painottuisin neutraaliin tietokoneopetukseen, vaikka sinun ajatuksesi oli alunperin laajempi. Mutta pannaan ajatukset eteenpäin ja hautumaan viikoksi niin tuumataan sitten lisää.

Eräälle irakilaiselle farmaseutille esittelin Ankkalampea, ja hän tuntui pitävän siitä kyllä. Ajanpuutteen vuoksi kuitenkaan en ole kunnolla onnistunut tätä S2-hommaa vielä edistämään. Täytyy vielä mainostaa muille ulkomaalaisille ystävilleni.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Docendon kirjat ovat hyviä. Ikävä vain, ettei Suomessa osata tehdä (mielestäni) yhtä selkeitä oppaita. Käännökset ovat kuitenkin laadukkaat.

Olen nyt saannut myös äänen Ankkalammen oppitunteihin 1 - 8 ja työstän seuraavia oppitunteja.

Videoiden kanssa olen hieman kahden vaiheella:
- Tarkoitushan on, että kaikki Ankkalammen eri osiot tehdään ilmaisohjelmilla, jotta jokainen voi olla mukana tekemässä sitä. Kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että on parasta, että muokkaan itse äänitteitä, puhdistan ne yms. Tämä taas tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki lopullinen editointi jää kuitenkin muinulle.

Äänen puhdistukseen ja editointiin käytän ilmaista Audacity-ohjelmaa.
Videopuolella ilmainen CamStudio + Microsoftin Windows MovieMaker on mielestäni hieman alkeellinen yhdistelmä, mutta CamStudion kaupallinen sisarversio Camtasia Studio vaikuttaa hyvältä. Siinäkin on kuukauden ilmainen kokeiluaika.

Ilmaista video-ohjelmaa Avidemux'ia en ole vielä testannut.
Tässä on Wikin luettelo näistä, joskin tuntuu hieman vajaavaiselta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_screenc...

Löysin myös tällaisen linkin:
http://www.hongkiat.com/blog/win-screen-recording-...

______________________

Videoiden ja äänen editointi- ja (järkevät) tekstitysmahdollisuudet sekä helppous tulevat kuitenkin olemaan minun lopulliset kriteerini.

Juu, ajanpuute on ainoa asia, jota on runsaasti. ;=)

Henry

Jyri Terttu

Minä olen vuosia käyttänyt videon käsittelyyn Magix movie edit:iä. Kohtuullisen monipuolinen ohjelma hintaisekseen. Englanninkielinen.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Juu, MAGIX Movie Edit Pro myydään nyt jenkeistä sähköisenä hintaan 49.99 USD.
Ei paha. Sitäkin voi testata ensin ilmaiseksi.

Henry

Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Buddypress voisi olla hyvä alusta tähän.
http://buddypress.org/about/
mutta ei kannata vielä tehdä mitään päätöksiä vaan kartoittaa ensin täsmälliset tarpeet ja tavoitteet.

Ehkäpä Ylekin olisi kiinnostunut tästä ideasta. Suora linja on ollut mainio some-uutisineen. Kuitenkin vähän epäilen Ylen suhtautumista joustavaan vuorovaikutteisuuteen ja vapaiden videoiden ym. "toimittamiseen".

On siis tarkoitus luoda saavutettavia julkisia (tai kolmannen sektorin) verkkopalveluja atk-asioiden opettelulle, hieman kuten Selko-e-projektssa on tehty:
http://www.selko-e.fi/oppaat/
(tämäkin tosin lienee vanhentunut)

Tuo opetusteknologia on kyllä niin laaja alue, että lienee siksikin parempi jättää se tässä vaiheessa pois ja keskittyä tietokoneen peruskäyttö- ja huolto-opetukseen. Toki linkkejä voisi olla muualle jonkin verran. Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa -Facebook-ryhmässä käydään hyvää keskustelua laajasti, myös koulutusviennistä ja yrityspuolelta. Poimin ryhmästä muutaman linkin:

http://georgecouros.ca/blog/archives/3562
Khan Academy -tyyppisestä opetuksesta kritiikkiä, oppilaiden omien laitteiden käytöstä ja oppimistutkimuksista

Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisessa -hanke:
http://finnedmob.blogspot.fi/2012/12/usein-kysytty...

Kippo-sivuston alustaksi saattaisi myös tällainen verkkolehti soveltua: kotimainen HTML5-pohjainen ratkaisu, Mobie Zine. Ei ilmainen, mutta toimiva ja tietoturvallinen ratkaisu, jota kehitetään koko ajan voimakkaasti opetusmaailman tarpeisiin. Skaalautuu kaikille laitteille (älypuhelimet, tabletit, tietokoneet ja tv) käyttöjärjestelmästä riippumatta. http://www.mobie.fi/zine/59/article-1828

Sosiaalinen media opetuksen tukena: http://www.sometu.fi/

Kielenoppimista äidinkielisen puhujan kanssa (ei vielä suomea): https://www.verbling.com/
Arvioita sivustosta ja muistakin kieltenopetuspalveluista
http://www.fluentin3months.com/verbling/
toinen vertailusivusto: http://social-networking.findthebest.com/compare/7...

Suomi on projektien ja hankkeiden luvattu maa. Käytännössä kaikki tutkiminen ja kehittäminen on organisoitu projekteiksi, siisteiksi parin vuoden paketeiksi, jotka on helppo pitää erillään muusta toiminnasta, kirjoittaa Jyrki Kasvi blogissaan.
http://yle.fi/uutiset/jyrki_kasvi_projektipoho_ime...
***Virtuaaliyliopiston rinnalla toimi Virtuaaliamk, jossa myös kehitettiin yhteisiä oppimateriaaleja http://www.amk.fi/digma.html.stx , tosin niitäkään ei tuohon aikaan vv. 2001 - 2006 lisensoitu avoimella lisenssillä vaan OPM:n suositusten mukaisista muokatuilla 2-tasoisilla monisivuisilla tekijänoikeussopimuksilla. Allekirjoitin itse muutamia yhdentasoisia ja hain yläkerrasta allekirjoituksia toisentasoisiin.
DIGMAn materiaalien metatiedoissa kerrotaan tekijänoikeudet ja käyttöoikeudet.
***RAKETTI (RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto) on korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen hanke, jonka tavoitteena on korkeakoululaitoksen ohjauksessa ja vaikuttavuuden seuraamisessa sekä korkeakoulujen sisäisessä johtamisessa tarvittavan tiedon sekä käytössä olevien IT-ratkaisujen laadun, yhteentoimivuuden ja käytettävyyden edistäminen kansallisella tasolla.

Mainio kirjoitus suurista verkkokursseista
http://www.economist.com/news/international/215687...

animoiduista opetusvideoista:
http://blogush.edublogs.org/2012/12/26/how-to-make...

Voionmaan lukion matematiikan ja fysiikan opettajan Sirpa Suontaustan loppuanalyysi Flipped Classroom -opiskelusta MAA2-kurssilla. Mukana mm. tilastot arvosanoista.
http://finnedmob.blogspot.fi/2012/12/flipped-class...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Tässä on ohjelmat, joita pääasiassa käytän.
Pitäisi päivittää tämä 22-sivuinen pdf-tiedosto:
http://lingvox.weebly.com/kaumlytettaumlviauml-ilm...

Henry

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Katselin tässä MAGIX Movie Edit Pro'n opetusvideoita ja täytyy sanoa, että kyllä vakuuttivat:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLD77B14EB639...

Henry

Käyttäjän plommer kuva
Raoul Plommer

Olisi myös hienoa, jos tähän samaiseen palveluun saisi nivottua yhteen myös kulutuselektroniikasta ja sen tavallisimpien ongelmien läpikäymiseen, vähän tähän tyyliin:

http://plommer.puheenvuoro.uusisuomi.fi/88905-pask...

Voidaan jatkaa aiheesta näissä kirjoituksissa - yhtäkkiä (viimeisen kuukauden aikana) tuo telkkarinkorjausblogaukseni on noussut kaikkien aikojen suosituimmaksi kirjoituksekseni, joten tälle olisi selkeästi tilausta. Nyt tarvitaan vain alusta ja iso joukko ihmisiä kiinnostumaan ideasta!

Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Television korjaaminen sopii tähän kuin nenä päähän. Kiitos vinkistä Raoul, enpäs tullut ajatelleeksi tarkkaan.

Kenties jokin osuuskuntamalli ja huokeat hinnat voisi toimia tämmöisessä korjaustoiminnassa (ja kotikäynnit). Nettisisällön käyttäminen olisi edelleen toki ilmaista.

Laitoin ehdotukseni taannoin myös Sitran kestävän talouden aivoriiheen:
http://www.sitra.fi/hankkeet/hankeidea-atk-avustus...
Siellä on muutamia muitakin samantyyppisiä ajatuksia. Hanke-ehdotusten viimeinen jättöpäivä on jo mennyt, mutta johan noissakin on runsaasti hyviä ideoita.

Tuo alussa mainittu cd-levy (ohjelmien käyttämisen ummikko-opetukseen) on toki hieman ajastaan jäljessä (esim. cd-asemia ei monissa nykykoneissa enää ole), mutta vaikkapa dvd:tä olisi ehkä mukavampi katsoa ensin televisiolla ja sitten kokeilla samaa tietokoneella. Ja jos koneessa on cd-asema, se yleensä käynnistää videon automaattisesti. Kenties näitä opetusvideoita voitaisiin myös televisiossa (YLE) lähettää, mutta älkäämme menkö asioiden edelle.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Kirjoittelin tuonne Raul Plommerin blogiin seuraavaa:

"Aivan niinkuin Raoulkirjoitti tänne:
http://akutalikka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128545-...

"Olisi myös hienoa, jos tähän samaiseen palveluun saisi nivottua yhteen myös kulutuselektroniikasta ja sen tavallisimpien ongelmien läpikäymiseen,..."

__________________________________

Minun haaveena, josta aion toteutta joitain osia, olisi seuraavanlainen hajautetulla servereillä oleva emosaitti. Saitilla olisi:

1) yleistä opiskelumateriaalia, kuten kieliopetusta (jota enimmäkseen teen), jossa käytetään hyväksi koko multimediakirjoa.

2) kuvaamasi kuluttajasaitti, jossa myös elektronikka omana osana korjausoppaineen.

3) uusiokäyttö, eli Dyykkari & Pelle Peloton-saitti: Mitä osia voit käyttää uudelleen ja mihin kun kahvinkeittimesi "Monaco Gizmo Super" tai tietsikkasi hajoaa lopullisesti.

4) Yhteiskunnallinen survivor-saitti, jossa annetaan neuvoja ihmisille, jotka ovat joutuneet byrokratian rattaisiin jne.

Siis eräänlainen "Kansalaisten Vapaan Tiedon Keskus"

Saitin pitää olla hajasijoitettu, jotta sitä ei voida sulkea, eikä sulkeudu, jos ylläpitäjä joskus kuolee, kyllästyy tms.

Kaikki opiskeltava tieto on kansalaisomaisuutta ja se pitää saada vapaaseen jakoon.
Ei tässä voida alkaa odottamaan, että jonkun Nyky-Kopernikuksen joku juttu äityy vielä sata vuotta. (Jos joku 40-vuotias keksii jonkun uuden kaavan, hänellä on odotuselinikää vielä 30 vuotta ja kuoleman jälkeinen suoja-aika on 70 vuotta.)

Ajatelkaa, jos transistorin keksijät olisivat patentoinneet keksintönsä 1947 ja sitten ruvettu vaatimaan ihan mahdottomia. => Bardeen kuoli 1991 ja siihen 70 vuotta, niin oltaisiin jo vuodessa 2061, ennenkuin patentista oltasiin päästy eroon.
Esimerkki on huono, mutta antanee osviittaa.

Järjestetään tänne minun luo Paraisille seminaari ensi kesänä. Jokainen tuo omat makkarat. Grillejä on puutarhassa parikin kappaletta.

Henry

Käyttäjän HenriHeinonen1 kuva
Henri Heinonen

Tämä idea on loistava!

Aiheita tulisi olla laidasta laitaan. Linkeissä on vain se ongelma, että niillä on kohtalona mennä rikki. Siispä olisi hyvä, jos suurin osa informaatiosta saataisiin omalle palvelimelle.

Itselläni on joskus tapana varmuuskopioida joitakin mielenkiintoisia web-sivuja omalle koneelleni, koska tiedän sivujen katoavan netistä muutamassa vuodessa...

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ei muuta kuin kalenteriin merkintä:
"Kesällä, idealaari ja makkarat mukaan ja menoksi! Kohti Paraista...."

Henry

Käyttäjän HenriHeinonen1 kuva
Henri Heinonen

Anteeksi, en taida ymmärtää?

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #19

Kirjoitin kommentti 15 loppuun:
"Järjestetään tänne minun luo Paraisille seminaari ensi kesänä. Jokainen tuo omat makkarat. Grillejä on puutarhassa parikin kappaletta."

Tarkoitin, että sinäkin olet tervetullut tänne Paraisille! :=)

Henry

Käyttäjän HenriHeinonen1 kuva
Henri Heinonen Vastaus kommenttiin #20
Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Kaveri hukkasi tiedoston (sairaanhoitajaopiskelijoiden ryhmätyö). Tässä on konkreettinen esimerkki, mitä palvelu antaisi ihmisille. Puhelimitse neuvoin äsken. Hän oli saanut sähköpostilla tiedoston kurssikaveriltaan ja alkoi täydentää sitä. Hän ei kuitenkaan tallentanut tiedostoa muistitikulle tai kovalevylle erityisesti vaan avasi tiedoston Firefoxilla suoraan Wordiin. Tunnollisesti hän teki välitallennuksia mutta sitten sulki tiedostoja ja kun aikoi jatkaa muokkausta, ei löytänytkään enää tiedostoa mistään.

Tässä arvasin, että kyseessä oli yleisehkö ilmiö, että kun tiedosto avataan suoraan selaimesta sovellusohjelmaan, sen (väliaikainen) tallennuskansio ei olekaan ihan selvä. Se on tyypillisesti users/username/application data/temp tai muuta kryptistä, johon ei välttämättä edes pääse käsiksi, ellei ole asettanut piilotiedostoja ja -kansioita näkyväksi.

Kuitenkin jos toistaa suora-avauksen, eli avaa tiedoston suoraan sähköpostista ja kokeilee tallentaa nimellä sekä katsoo tallennusikkunassa, mihin kansioon ohjelma ehdottaa tallennettavaksi, näkee hakemistopolun ja voi avata kansion uudessa ikkunassa tai yrittää suunnistaa resurssienhallinnassa sinne. Näin onnistuimme löytämään tiedoston ja kaverin tuntien työ oli pelastettu.

Tämäntyyppisiä ongelmia ja ratkaisuita jo kokosin tuohon aiempaan blogikirjoitukseeni, mutta toivon mukaan tänä keväänä saamme pystyyn jonkinlaisen oikean palvelun.

Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Tein opetusvideoita Windowsin peruskäytöstä Youtube-kanavallani. Kohderyhmänä aloittelijat, vanhukset ja maahanmuuttajat. En ole oikein saanut palautetta muutamassa kuukaudessa, joten eivät nämä hääppöisiä liene. https://www.youtube.com/channel/UC2kDvehY6M21Tro5G...

Käyttäjän akutalikka kuva
Aku Talikka

Open source -projekti Diaspora voisi hyvinkin soveltua tämänkaltaisten pienten yhteisöjen viestintäkanavaksi ja materiaalin säilytyspaikaksi. Diasporaa voisi kuvata vapaaksi Facebookiksi. Se oli kuulemma aikoinaan orastavan suosittu, mutta sitten teknologianörtit muuttivatkin Google plussaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Diaspora_%28software%29